Het kan toch niet zo zijn dat wij als mensen het systeem
niet meer kunnen beïnvloeden. Een (goed opgeleid) mens moet toch zelf kunnen
beoordelen wat in die offerte komt te staan of een offerte dusdanig controleren
dat het klopt wat er staat. Dat je dan nog fouten maakt, dat kan gebeuren, daar
zijn we immers mensen voor, maar je bent tenminste verantwoordelijk voor die
fouten. Nog belangrijker, je kan ze herstellen. In het eerste geval kon die
persoon het niet eens herstellen en heb ik dus met pen dat bedrag van de
offerte gestreept en mijn handtekening er onder gezet. Hopelijk kan zijn systeem
verwerken dat de offerte prijs niet de opdrachtprijs is.
Het tweede voorbeeld wordt nu aangepast, er waren 2 waardes
niet ingevuld “we hebben net een nieuw systeem, kennelijk snapt die het nog
niet” kreeg ik te horen. Nee, kennelijk snap jij het nog niet! Je kan toch
nooit vertrouwen dat een systeem jouw werk overneemt? Of ben ik nu zo
wantrouwend? Alles wat ik verstuur lees ik minimaal 1 keer helemaal door. Contracten
e.d. laat ik de secretaresse nogmaals doorlezen om de blindheid van je eigen
geschrift te controleren. Dit kost dan misschien iets meer tijd dan meteen
versturen, maar je weet ten minste wat je verzend en je staat daar achter.
Als we zo door gaan moeten we straks met computers gaan discussiëren
of facturen, orders en offertes wel kloppen. Het systeem kan/mag toch nooit de
persoon overrulen. Als wij als mensen niet meer weten wat we aan het doen zijn
en alles aan de computer overlaten wordt je langzaam in een zwart gat gezogen
met de tekst op je voorhoofd: “op het scherm staat het dat het goed is, dus is
het goed.”
Laten we vooral waken voor onze verantwoordelijkheid en onze
flexibiliteit die een systeem niet heeft. Zonder deze elementen verliezen we
onze menselijkheid in het zaken doen en zullen niet alleen de Oost-Europeanen
in de landbouw zitten, maar ook achter al onze pc’s. Hadden wij niet een kennis
economie waar wij trost op waren?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten